Identiteit
Iedereen is welkom op onze school. Dit geldt zowel voor de leerlingen, hun ouders als voor de leerkrachten. De samenwerkingsschool is er voor alle kinderen, waarbij we uitgaan van de waarde van ieders afkomst en levensovertuiging. Juist de ontmoeting tussen mensen met verschillende achtergronden vinden wij op de samenwerkingsschool belangrijk en daar maken we werk van.
Op de samenwerkingsschool draait het in het levensbeschouwelijk onderwijs om de ontwikkeling van een krachtige en persoonlijke identiteit van de leerlingen zodat hen een hecht fundament voor hun latere sociale en maatschappelijke leven wordt meegegeven. Vanuit onze visie mogen onze kinderen in een veilige omgeving verschillend zijn, kritisch zijn en leren op een plezierige en verdraagzame manier met elkaar om te gaan en voor elkaar iets te betekenen.
Op onze samenwerkingsschool brengen we, aan de hand van de methode ‘Kleur op School’, de kinderen in aanraking met verschillende verhalen en andere bronnen die betekenis geven aan de wereld om je heen. Die zijn geworteld in meerdere tradities. Daarbij nodigen de leerkrachten de kinderen uit bij die verhalen en bronnen vragen te stellen en hun persoonlijke ervaringen te delen. Daarmee stimuleren we het kritisch en zelfstandig denken in relatie tot inzichten uit belangrijke tradities. Daarbij gaan de leerkrachten uit van de inbreng van de kinderen tijdens levensbeschouwelijke (kring)gesprekken en spelen zij in op de actualiteiten in de samenleving. In die levensbeschouwelijke praktijken vinden wij de ontmoeting over levensbeschouwelijke thema’s en het ontwikkelen van begrip voor verschillende inzichten en levenswijzen heel belangrijk en daarom verbinden we ons levensbeschouwelijk onderwijs aan het leren samenleven en dus aan actief burgerschap en sociale integratie. Gedurende hun schooltijd wordt de (leef)wereld van de kinderen steeds groter. In de stad, maar ook in Leusden, wonen mensen vanuit de hele wereld. Belangrijk is dat wij dicht bij de ervaringen en beelden van de kinderen blijven hen uitdagen nieuwe en andermans perspectieven te verkennen.